I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Pekerja asing tidak dibenar buat dua kerja pada satu-satu masa

2:38 AM Posted In Edit This 0 Comments »
PUTRAJAYA 5 Jan. - Jabatan Imigresen memberi tempoh sebulan kepada majikan tempatan memahami peraturan yang tidak membenarkan pekerja asing melakukan pekerjaan di luar permit dikeluarkan.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, jabatan itu tidak pernah meluluskan sebarang permohonan untuk membenarkan pekerja asing melakukan dua pekerjaan pada satu-satu masa.

Kata beliau, jabatan itu juga tidak pernah mengeluarkan sebarang permit kepada pekerja asing untuk bekerja di barisan hadapan seperti pelayan, jurujual dan juruwang.

Sebagai contoh, katanya, seseorang pembantu rumah tidak dibenarkan bekerja di rumah saudara mara, di kedai runcit atau sebagai tukang gunting rambut.

"Biasanya majikan memberi alasan tidak tahu bahawa tindakan menyuruh pembantu rumah mereka melakukan kerja tambahan menyalahi undang-undang.

"Mulai sekarang kita yakin, dalam tempoh sebulan, majikan akan memahami perbuatan itu adalah salah memandangkan inilah kesalahan paling banyak dikesan di seluruh negara," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Sehubungan itu, Jabatan Imigresen akan memaklumkan kepada majikan mengenai perkembangan ini menggunakan saluran media, menyebarkan risalah, berdialog dan berjumpa dengan persatuan.

"Jika masih tidak dipatuhi, mereka akan dikenakan tindakan," tegas beliau.

Majikan yang ingkar akan didakwa mengikut Akta Imigresen Seksyen 55 yang boleh didenda RM1,000 atau tiga bulan penjara manakala pekerja boleh didenda RM200 mengikut Seksyen 39B.

Dalam pada itu, Abdul Rahman turut menjelaskan, kebanyakan majikan cuba mengaut keuntungan dengan membayar levi lebih murah.

"Sebagai contoh, untuk membayar levi penggunting rambut, majikan perlu membayar RM1,800 namun mereka memohon permit petani dengan kita kerana hanya perlu membayar RM350 sahaja," katanya.

0 comments: