I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Kerajaan Perkemaskan Pemulihan Banduan Atasi Kesesakan Penjara

6:40 PM Edit This 0 Comments »
KAJANG, 19 Jan (Bernama) -- Kerajaan melakukan pelbagai langkah drastik bagi mengatasi masalah kesesakan penjara di negara ini, termasuk dengan memperkemaskan sistem dan program pemulihan banduan, kata Ketua Pengarah Jabatan Penjara Datuk Zulkifli Omar.

Katanya sistem parol yang dilaksanakan oleh Jabatan Penjara sejak Julai tahun lepas menunjukkan kesan yang positif dalam program memulihkan pesalah yang secara tidak langsung dapat mengurangkan kesesakan banduan di penjara.

"Pada tahun ini, seramai 993 banduan telah selesai menjalani sistem parol manakala seramai 193 orang lagi masih menjalani parol," katanya selepas menerima lawatan rombongan daripada Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) di Penjara Kajang di sini, Selasa.

Beliau berkata hampir satu pertiga daripada jumlah banduan di seluruh negara terdiri daripada warga asing dan ini menjadi salah satu faktor utama kesesakan penjara.

Katanya sehingga 17 Jan, terdapat 10,833 banduan warga asing daripada keseluruhan 32,130 banduan di 31 penjara di seluruh negara yang mempunyai kapasiti 36,740 orang.

Menurut beliau, warga Indonesia merupakan banduan paling ramai dengan kira-kira 5,000 orang.

Lebih 50 peratus daripada kesalahan yang dilakukan oleh warga asing ini meliputi kesalahan di bawah Akta Imigresen, misalnya memasuki negara ini secara haram.

"Warga asing penyumbang terbesar masalah kesesakan di penjara seluruh negara termasuk di Kajang... pihak penjara sedang membuat penyusunan semula kedudukan banduan di penjara secara berperingkat bagi mengatasi masalah itu," katanya.

Naib Pengerusi MCPF Tan Sri Lee Lam Thye berkata banduan seharusnya tidak dilihat sebagai tahanan, sebaliknya masyarakat perlu mengubah persepsi itu dengan memberi peluang kedua kepada bekas banduan untuk memulakan kehidupan baru selepas tamat hukuman.

"MCPF menggesa masyarakat ubah persepsi terhadap banduan, patut beri sokongan penuh kepada banduan yang bebas mula hidup baru dalam mencari rezeki dan ibu bapa menerima kembali anak mereka yang tamat hukuman bagi menjadikan proses pemulihan mereka lebih efisien," katanya.

Lee berkata aspek pemulihan dan tanggungjawab memulihkan bekas banduan tidak harus diletakkan di atas bahu pihak penjara semata-mata, tetapi harus dipikul bersama termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan swasta.

0 comments: