I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

'Ada tawar menawar imbuhan percepat proses visa'

2:41 AM Edit This 0 Comments »
KUALA LUMPUR: Seorang saksi yang juga pengadu dalam perbicaraan rasuah bekas Ketua Pengarah Imigresen Malaysia, Datuk Wahid Md Don memberitahu Mahkamah Sesyen di sini semalam, beliau ada tawar menawar berhubung imbuhan RM350 bagi setiap pekerja Bangladesh untuk mempercepatkan proses kelulusan visa.

Saksi pendakwaan ke-18, Mohamad Hasnan Hassan, 41, berkata, proses terbabit berlaku antara beliau dengan seorang ejen pekerja asing, Buruganudeen Mohamed Ismail, 50, iaitu individu yang akan membantunya meluluskan visa dengan kuasa Ketua Pengarah Imigresen.

"Oleh kerana beliau ada jalan untuk mempercepatkan proses visa dengan kelulusan daripada Ketua Pengarah Imigresen, saya setuju mengadakan perbincangan dengannya. Pada awalnya jumlah yang diminta sebagai imbuhan sebanyak RM350 tetapi selepas saya berbincang dengan majikan yang mahukan kelulusan segera itu, mereka tidak bersetuju.



"Jadi saya berjumpa Buruganudeen untuk tawar menawar jumlah berkenaan antara RM200-RM250 bagi setiap pekerja. Bagaimanapun Buruganudeen tidak bersetuju dengan tawaran saya," katanya.

Katanya, beliau kemudian menelefon rakannya, Abdullah Che Man untuk meminta nasihat dan saksi dinasihatkan supaya membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana perbuatan itu salah malah tiada bayaran perlu dibuat kepada kerajaan untuk kelulusan visa kerana ia adalah percuma.

Mohamad Hasnan berkata, selepas membuat aduan kepada SPRM beliau menyiapkan bank draf berjumlah RM87,500 menggunakan simpanan sendiri untuk 250 pekerja Bangladesh.


Katanya, SPRM juga menyediakan wang tunai RM1,750 bagi lima lagi pekerja asing seperti yang diberitahu kepada Buruganudeen terdapat permintaan tambahan.

0 comments: