I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Pendatang digempur: Jabatan Imigresen lancar operasi besar-besaran tangkap, usir mulai 15 Februari

7:08 PM Edit This 0 Comments »


PUTRAJAYA: Jabatan Imigresen akan melancarkan operasi besar-besaran di seluruh negara mulai 15 Februari ini bagi menangkap dan mengusir pendatang asing tanpa izin (Pati), termasuk yang tinggal melebihi tempoh di negara ini.

Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Abdul Rahman Othman, berkata operasi itu akan ditumpukan kepada sektor barisan hadapan seperti bidang perkhidmatan.

Pati yang ditahan boleh dikompaun RM30 bagi setiap hari tinggal melebihi tempoh atau maksimum RM3,000, manakala yang memasuki Malaysia tanpa dokumen boleh juga dikenakan sebat.



Abdul Rahman berkata, majikan yang didapati melindungi Pati pula akan didakwa mengikut Akta Anti Memperdagangkan Orang 2007, selain Akta Imigresen 1959/63.

"Apabila menggajikan Pati, ia menimbulkan risiko eksploitasi, keberhutangan dan perhambaan oleh

majikan. Peluang majikan menindas adalah besar dan ini semua adalah memperdagangkan orang," katanya ketika ditemui di pejabatnya, semalam.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mendedahkan 39,046 rakyat India 'hilang' di Malaysia selepas visa pelancongan mereka tamat tempoh.

Abdul Rahman berkata, dalam pertemuannya dengan Ketua Hakim Negara, Tan Sri Zaki Azmi, pada Disember lalu, agensi penguat kuasa itu diminta memohon kepada mahkamah supaya mengenakan hukuman berat ke atas pesalah terbabit.

Mengikut Akta Imigresen, majikan yang didapati bersalah menggajikan Pati boleh dikompaun maksimum RM5,000 bagi seorang pekerja, manakala yang melindungi golongan itu pula boleh dikenakan sebat selain kompaun.

Abdul Rahman bagaimanapun berkata, bermula sekarang hingga 14 Februari, jabatan itu akan melaksanakan 'tempoh pendidikan' bagi memberi peluang semua PATI dan majikan terbabit menyerah diri.

Beliau berkata, walaupun tiada operasi pengampunan dilaksanakan, majikan dan Pati yang menyerah diri sebelum 15 Februari mungkin diberi pertimbangan untuk mendapat hukuman yang lebih ringan sama ada oleh jabatan atau mahkamah.

Sementara itu, jurucakap Pejabat Kedutaan Tinggi India di Malaysia pula berkata, pihaknya bersedia menghantar pulang rakyatnya yang ditahan Jabatan Imigresen dalam operasi itu.

"Kita sehingga kini masih tidak pasti sama ada rakyat India yang dikatakan 'hilang' itu masih berada dalam negara atau sudah ke negara lain. Bagaimanapun, kita akan bekerjasama rapat dengan Jabatan Imigresen," katanya.

0 comments: