I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Sindiket palsukan dokumen oleh warga Myanmar tumpas

2:40 AM Edit This 0 Comments »
BUTTERWORTH 7 Jan. - Satu sindiket pemalsuan pelbagai jenis dokumen oleh warga Myanmar yang beroperasi seperti 'pusat pemprosesan setempat jabatan kerajaan' tumpas apabila tiga ahli kumpulan itu ditahan dalam dua serbuan Jabatan Imigresen di sini semalam.

Dengan menggunakan perisian komputer serba canggih, sindiket itu menyediakan perkhidmatan memalsukan MyKad, pasport, visa, pelekat pas lawatan kerja sementara, lesen memandu antarabangsa dan tempatan, kad pengenalan asing serta kad pengenalan ekspatriat.

Malah salah seorang suspek yang disyaki perancang utama sindiket itu dipercayai berjaya mengumpul pendapatan lebih RM48,000 hasil kegiatan tersebut walaupun baru beroperasi kira-kira tiga bulan lalu.

Pengarah Imigresen Pulau Pinang, Abdul Rahman Harun berkata, dalam serbuan pertama kira-kira pukul 8 malam, pihaknya menahan seorang lelaki warga Myanmar yang menaiki sebuah kereta jenis Proton Wira di Jalan Baru di sini.

''Hasil pemeriksaan, kita dapati lelaki tersebut tidak mempunyai sebarang dokumen pengenalan diri manakala kereta yang dinaikinya pula mengandungi dokumen-dokumen meragukan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Menurutnya, hasil soal siasat ke atas lelaki berusia 48 tahun itu, sepasukan anggota imigresen mengadakan serbuan kedua di sebuah rumah di Bukit Mertajam dekat sini yang dipercayai menjadi pusat memproses dokumen palsu.

Abdul Rahman memberitahu, hasil serbuan itu, pihaknya menahan seorang lelaki tempatan dan wanita warga China masing-masing berusia 48 dan 43 tahun yang dipercayai anggota sindiket berkenaan.

Selain itu kata beliau, pihaknya turut merampas beratus dokumen palsu termasuk MyKad, pasport, visa, pelekat pas lawatan kerja sementara, lesen memandu antarabangsa, kad pengenalan asing dan kad pengenalan tempatan.

Turut dirampas beberapa unit komputer, mesin pencetak dan alat pengimbas yang dipercayai digunakan untuk menjalankan kegiatan tersebut.

''Hasil maklumat yang kita dapati menunjukkan lelaki warga Myanmar yang ditahan adalah perancang utama sindiket itu manakala lelaki tempatan berkenaan menyediakan perisian komputer bagi memproses dokumen-dokumen palsu tersebut.

''Wanita warga China berkenaan pula merupakan kekasih lelaki tempatan terbabit dan didapati tinggal di negara ini melebihi tempoh yang dibenarkan," tambahnya.

Abdul Rahman berkata, sindiket tersebut menjadikan warga asing sekitar negeri ini terutamanya dari Myanmar, Nepal dan Indonesia sebagai sasaran ekoran permintaan tinggi daripada golongan itu.

0 comments: