I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

3 pelajar China gagal pulang ditipu visa RM27,000

12:34 AM Edit This 0 Comments »
KUALA LUMPUR: Hasrat tiga pelajar wanita warga China untuk pulang menyambut Tahun Baru Cina bersama keluarga mereka tidak kesampaian apabila visa mereka tidak diperbaharui walaupun sudah membayar RM27,000 kepada seorang ejen tempatan.

Salah seorang mangsa, pelajar jurusan sarjana muzik tahun tiga di sebuah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) mendakwa menyerahkan wang itu, kepada seorang ejen yang juga kakitangan pengurusan kolej itu.

Pengerusi Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Michael Chong, berkata visa ketiga-tiga mangsa sudah tamat tempoh September lalu dan mereka membayar RM9,000 seorang pada November lalu kepada ejen itu untuk memperbaharui visa mereka.

“Mangsa juga sudah menempah tiket penerbangan dengan memikirkan visa sudah diperbaharui dan dapat menyambut Tahun Baru China bersama keluarga selepas dua tahun tidak pulang.

“Bimbang berikutan tarikh pelepasan semakin hampir, mangsa menghubungi ejen mereka yang dikenali sebagai Wong, 40-an dan dimaklumkan visa sudah diserahkan kepada Jabatan Imigresen dan memberi jaminan akan menyerahkan kepadanya dalam masa beberapa hari,” katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Chong berkata, selepas beberapa minggu menunggu maklum balas daripada ejen itu, mangsa menghubungi Jabatan Imigresen untuk mendapatkan berhubung status visanya dan terkejut apabila dimaklumkan visa mereka tidak pernah dihantar ke pejabat itu.

“Dua daripada mereka yang yang dijadualkan berlepas semalam (kelmarin) kini terlepas penerbangan dan harapan untuk pulang menyambut Tahun Baru Cina berkecai, manakala seorang lagi mangsa yang sepatutnya pulang pada 23 Februari ini bakal berdepan nasib sama.

“Saya menghubungi sendiri ejen itu untuk mendapatkan maklumat berhubung bayaran yang dikenakan terhadap pelajar itu, namun dia menafikan terbabit dalam sebarang penipuan,” katanya. yang akan mengemukakan kes itu ke Jabatan Imigresen dan Kementerian Pengajian Tinggi untuk membantu mangsa.

0 comments: