I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Pembatalan VOA Tidak Beri Kesan Buruk Kepada Sektor Pelancongan -Dr Ng

4:53 AM Edit This 0 Comments »
KUALA LUMPUR, 2 Ogos (Bernama) -- Pertumbuhan sektor pelancongan negara tidak akan terjejas berikutan pembatalan pengeluaran Visa Sewaktu Ketibaan (VOA) kerana bilangan mereka yang menggunakan kemudahan itu adalah kecil.

Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen berkata tahun lepas hanya 9,000 orang sahaja memohon VOA di pintu masuk negara berbanding jumlah keseluruhan 23.65 juta pelancong yang datang ke negara ini.

"Saya tidak dapat melihat kesan negatif terhadap keputusan itu malah kami mempunyai kaedah alternatif iaitu Sistem Pemudahan Visa (VFS)," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan kementerian itu di sini, hari Isnin.

Dr Ng berkata demikian ketika mengulas keputusan kerajaan untuk tidak lagi memperkenalkan VOA kepada pelancong asing di pintu masuk di negara ini kerana didapati kemudahan tersebut banyak disalahgunakan sebelum ini.

Keputusan itu dibuat selepas mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin hari ini yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Mengenai sistem VFS, Dr Ng berkata syarikat pelancongan yang mempunyai banyak cawangan dalam sesebuah negara akan dipilih untuk melaksanakan sistem itu yang akan dapat menarik lebih ramai pelancong ke negara ini.

Katanya projek perintis penggunaan sistem VFS dijalankan di India menerusi syarikat Kuoni Trabel Limited, iaitu syarikat antarabangsa berpangkalan di Hong Kong.

"Menerusi sistem VFS, pelancong dari India boleh pergi ke syarikat itu untuk menguruskan visa mereka sebelum ke Jabatan Imigresen bagi proses kelulusan," katanya.

Menurutnya syarikat itu akan bekerjasama dengan kedutaan atau konsulat Malaysia di India.

Dr Ng berkata syarikat itu akan meneliti pemohon visa seperti latar belakang dan kesahihan dokumen sebelum laporan diberikan kepada pihak kedutaan Malaysia untuk proses kelulusan visa.

Katanya sistem VFS juga akan diperkenalkan di China dan cadangan itu akan dibincangkan dengan rakan sejawatannya Shao Qiwei yang melawat negara ini selama empat hari mulai esok.

"Saya akan meminta bantuan dia untuk mengenal pasti agensi pelancongan di China yang boleh menyertai projek sistem VFS ini. Saya harap sistem ini dapat diperluaskan ke China menjelang akhir bulan ini," katanya.

0 comments: