I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Pegawai PDRM turut jaga pusat tahanan

7:46 AM Edit This 0 Comments »
Polis bantu pertingkat kawalan

PUTRAJAYA: Pegawai perhubungan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan ditempatkan di semua 13 pusat tahanan sementara imigresen di seluruh negara, berkuat kuasa serta-merta.
Langkah itu diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Khas Penambahbaikan Pengurusan Depoh Jabatan Imigresen di sini, semalam.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Mahmood Adam, berkata penempatan 13 pegawai polis itu adalah tambahan kepada 210 pegawai RELA, 39 pegawai penjara dan 998 pegawai Imigresen yang diberi tanggungjawab untuk meningkatkan kawalan keselamatan di semua depoh tahanan terbabit.

Katanya, KDN mengakui ada kelemahan aspek kawalan keselamatan di depoh tahanan di seluruh negara kerana kebanyakan pegawai imigresen tidak diberikan pendedahan dan pengalaman menjaga tahanan kes pemerdagangan orang.

“Pegawai imigresen bukan dilatih untuk menjaga orang (tahanan), apabila kita sudah mesyuarat, baru kita nampak kita tidak ada kemahiran. Untuk melengkapkan kemahiran itu, kita sepadukan dengan (semua) jabatan di KDN.

"Kita berharap penempatan 13 pegawai polis berkenaan berkuat kuasa mulai jam 2 petang ini (semalam) dapat meningkatkan lagi keselamatan di semua depoh tahanan pada masa depan," katanya pada sidang media di sini, semalam.
Sebelum ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong mengumumkan tanggungjawab pengurusan Depoh Jabatan Imigresen kepada tiga jabatan di dalam KDN iaitu Jabatan Penjara, Imigresen dan RELA, berkuat kuasa kelmarin.

Sementara itu, di ALOR SETAR, Ketua Pengarah Penjara, Datuk Zulkifli Omar, berkata jabatan itu sedia menyumbang kepakaran dalam bidang kawalan keselamatan dan kepenjaraan, termasuk membekalkan kekuatan anggota di Depoh Tahanan Imigresen seluruh negara bagi mengelak insiden tahanan bolos berulang.

Katanya, jabatan itu akan melaksanakan kajian membabitkan aspek keselamatan di Depoh Tahanan Imigresen yang dikenal pasti bermasalah sebelum mempertingkatkan tahap kekuatan anggota dan kawalan keselamatan di pusat tahanan terbabit.

Beliau berkata, buat permulaan tiga anggotanya iaitu Penguasa Penjara, Timbalan Penguasa Penjara, Sub Inspektor atau Sarjan Mejar akan ditempatkan di Depoh Tahanan Imigresen KLIA di Sepang, Juru di Pulau Pinang dan Lenggeng, Negeri Sembilan.

"Kita hanya membantu dalam aspek menyelaras kawalan keselamatan dalam usaha memperkemaskan mutu perkhidmatan dan pengurusan di Depoh Tahanan Imigresen berkenaan.

"Jabatan Penjara akan bersama-sama dua agensi berkaitan membantu memperkemaskan mutu pengawasan supaya kejadian tidak diingini yang berlaku seperti sebelum ini tidak berulang.

"Pegawai Jabatan Penjara yang dihantar akan melihat apakah aspek yang perlu untuk diambil tindakan. Justeru, yang mana kita perlu kemaskan, kita akan kemaskan," katanya selepas Majlis Perasmian Galeri Produk Penjara Zon Utara di sini, semalam.

0 comments: