I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Pas Khas Ganti Visa Untuk Pembantu Rumah Pelancong Asing

4:00 AM Edit This 0 Comments »
PUTRAJAYA, 26 Mei (Bernama) -- Kerajaan akan memberi kebenaran masuk berbentuk Pas Khas kepada pembantu rumah untuk keluarga pelancong asing yang berkunjung ke negara ini mulai esok, bagi memudahkan mereka membawa bersama pembantu rumah ketika bercuti.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata kelulusan itu akan disediakan oleh Jabatan Imigresen di kaunter Imigresen di semua lapangan terbang antarabangsa seluruh negara dengan kadar paling minimum bagi setiap Pas Khas.

"Kami dapat maklum balas ramai pelancong yang datang bersama pembantu rumah masing-masing yang kadangkala dari negeri yang memerlukan visa, ini akan menyusahkan pelancong, maka kami telah memudahkan proses pembantu rumah itu untuk bersama-sama dengan pelancong berkenaan," katanya kepada pemberita di sini Rabu.

Hishammuddin berkata inisiatif itu sejajar dengan peranan kementerian sebagai urus setia kepada Jawatankuasa Kerja Kemudahan Masuk Pelancong Asing di Pintu Masuk Negara (JKKMPAPMN) yang ditubuhkan di bawah Jawatankuasa Kabinet Pelancongan.

Beliau berkata kementerian akan menjalin kerjasama dengan Kementerian Pelancongan bagi urusan penyediaan Pas Khas ini bagi memastikan ia berjalan lancar dan mengelak sebarang unsur negatif atau salah guna oleh mana-mana pihak.

Hishammuddin berkata beberapa perkara perlu dipatuhi berhubung kelulusan itu iaitu pihak majikan perlu menjadi penganjur kepada pembantu rumah yang ingin dibawa masuk bersama mereka dengan mengisi satu borang khas semasa tiba di pintu masuk Malaysia.

Beliau berkata pembantu rumah itu juga perlu masuk ke negara ini bersama-sama dengan majikan dan bukan pada masa, tarikh atau hari yang berbeza.

Beliau berkata selain itu, Pas Khas yang diberikan kepada pembantu rumah perlu dikepilkan bersama dalam pasport mereka manakala tempoh sah Pas Khas yang membenarkan pembantu rumah tinggal di Malaysia akan diselaras dengan tempoh tinggal Pas Lawatan Sosial majikannya.

"Saya percaya pemberian Pas Khas untuk pembantu rumah ini mampu memberi impak positif kepada kemasukan pelancong asing terutama dari golongan berada untuk datang ke Malaysia.

"Selain itu ia juga mampu meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan dalam memudahcarakan pemberian kemudahan imigresen kepada pelawat asing tanpa mengabaikan faktor-faktor keselamatan," katanya.

Mengenai pelaksanaan semula Transit Tanpa Visa (TTV) seperti yang diumum Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Isnin lepas, Hishammuddin berkata kementerian sedang memperincikan kriteria khas pemberian kemudahan itu.

Beliau berkata kementerian juga akan menggariskan bentuk peranan dan tanggungjawab yang perlu dipenuhi syarikat penerbangan dan agensi pelancongan berkaitan.

Sementara itu, Hishammuddin berkata kementerian akan meneruskan kerjasama dengan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan dalam memantau tindakan pihak tertentu yang berkampung di kubur bekas pemimpin Al-Arqam Ashaari Muhammad, atau lebih dikenali sebagai Abuya.

"Polis tiada kuasa untuk ambil tindakan sebab ini hal agama, tapi polis bekerjasama rapat dengan mereka dan jika mereka hendak ambil tindakan pihak polis akan bersama," katanya.

0 comments: