I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Pengeluaran VOA Kepada Pelancong Asing Dibatalkan - TPM

4:49 AM Edit This 0 Comments »
PUTRAJAYA: Kerajaan hari ini memutuskan untuk tidak lagi memperkenalkan semula visa waktu ketibaan (VOA) kepada pelancong asing di pintu masuk di negara ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, langkah membatalkan pelaksanaan VOA itu adalah kerana didapati kemudahan tersebut banyak disalahgunakan, sebelum ini.

"Pada masa lepas, kita beri kelonggaran kepada beberapa buah negara di mana kalau pelawat itu datang dari negara itu, mereka tiada visa... visa boleh dikeluarkan waktu mereka sampai di pintu masuk ke Malaysia.

"Ini (VOA), kita lihat berlaku kes-kes penyalahgunaan dan sebagainya. Kita bersetuju VOA dibatalkan atau tidak lagi diadakan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat JawatankuasaKabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin di sini.

Dalam perkembangan lain, Muhyiddin berkata mesyuarat hari ini memutuskan bahawa29 daripada 50 syor dan inisiatif yang dikemukakan dalam makmal pengurusan wargaasing sebelum ini, boleh dilaksanakan tidak lama lagi.

Beliau berkata, 19 lagi inisiatif tersebut memerlukan kajian lanjut manakala dualagi digugurkan kerana ia tidak wajar dilaksanakan.

"Bagi 29 inisiatif yang telah dipersetujui, kita akan teliti perkara ini. Saya sudah minta setiap agensi dan kementerian terlibat, yang dipertanggungjawabkanuntuk laksanakan inisiatif ini untuk menentukan bila waktu yang paling sesuaiuntuk dikuatkuasakan.

"Saya juga minta mereka membawa balik (laporan) kepada jawatankuasa Kabinet inipada mesyuarat akan datang," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, mesyuarat juga bersetuju supaya sebuah sekretariat tetap ditubuhkan sebagai mekanisme untuk menyusul pelaksanaan inisiatif makmal pengurusan warga asing tersebut.

Katanya, 12 pegawai daripada pelbagai agensi dan kementerian akan ditempatkandi sekretariat itu, yang diletakkan di bawah Kementerian Dalam Negeri bagimemantau pelaksanaan inisiatif-inisiatif itu yang melibatkan pelbagai bidang.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan bersetuju agar langkah-langkah untuk menangani pekerja asing tanpa izin dikuatkuasakan dengan lebih berkesan lagi.

Katanya, penguatkuasaannya akan melibatkan 'total solution' iaitu mulai diperingkat awal iaitu semasa pendaftaran sehinggalah ke peringkat akhir melibatkan penguatkuasaan.

"Maka, setiap peringkat kita akan perkukuhkan peraturan dan tindakan supayamasalah pekerja asing tanpa izin dapat diatasi secara lebih berkesan.

"Angka pekerja asing tanpa izin di negara ini besar dan ini menimbulkan masalah kepada negara," katanya. - BERNAMA

0 comments: