I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Cari rezeki isi borang

3:49 AM Edit This 0 Comments »
KUALA LUMPUR: Sebelum melangkah masuk ke pejabat Jabatan Imigresen Wilayah Persekutuan di sini, anda pasti akan disapa beberapa individu yang menawarkan bantuan untuk mengisi borang seperti borang memohon pasport atau visa.

Menurut seorang daripada mereka yang hanya mahu dikenali sebagai Emma, 25, tujuannya mengambil upah membantu pelanggan untuk mengisi borang sekadar memudahkan mereka dalam urusan rasmi itu.

“Selalunya, saya tolong pelanggan yang mempunyai masalah untuk mengisi borang seperti tiada gambar, tidak faham format dan tiada salinan kad pengenalan.


“Mula-mula memang mereka tak mengendahkan saya tapi apabila borang mereka sudah ditolak pegawai bertugas, barulah mereka cari saya,” katanya yang mengenakan caj bayaran RM2 sebagai upah mengisi borang permohonan pasport.


Katanya, ada juga pelanggan datang menemuinya selepas tidak berpuas hati dengan layanan pegawai imigresen bertugas seperti tidak menerangkan syarat penuh borang yang perlu diisi mereka.


“Jika mereka datang jumpa saya, saya akan tolong mereka dari awal proses sampai habis dengan upah yang tidak mahal dan mereka cuma perlu beritahu saya butir pengenalan diri mereka saja,” katanya yang mengaku mampu memperoleh RM1,000 sebulan dengan melakukan pekerjaan itu bagi menyara keluarga.


Bagi Lau Kim Heng, 43, pula selalunya dia akan membantu pelanggan mengisi borang dan menyuruh mereka mengambil gambar di kedai foto milik majikannya jika mereka tidak membawa foto berukuran pasport.

0 comments: