I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ramadan Mubarak

Pertandingan Bowling di Alamanda,Putrajaya

Majlis Sambutan Hari Lahir Pegawai Pasukan C ( MAC,APRIL & MEI)

Rekreasi Pasukan C ke Jeram Toi

Pelbagai Versi Pasport Malaysia Sesuai Masa

12:39 AM Edit This 0 Comments »


Pelancaran e-passport versi ICAO adalah susulan daripada pendekatan Kerajaan sebelum ini iaitu memperkenalkan Pasport Alternatif mampu milik dengan kos hanya RM100 untuk tempoh sah laku 2 tahun. Keputusan tersebut adalah lanjutan kepada keistimewaan Pasport Alternatif yang telah ditawarkan kepada para jemaah haji untuk memenuhi peraturan baru yang diperkenalkan oleh Kerajaan Arab Saudi yang mewajibkan semua jemaah menggunakan pasport antarabangsa.

Demikian kenyataan MDN Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein bersempena dengan pelancaran versi pasport terbaru Malaysia itu pada 2 Februari 2010 yang diadakan di KLIA. Sebagai tindakan menyeluruh yang melibatkan semua rakyat Malaysia maka Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) telah mengeluarkan Pasport Alternatif dengan kos lebih murah berkenaan bermula 1 Oktober 2009.

"Pada masa yang sama, pengenalan e-Pasport versi ICAO tidak akan menambah beban rakyat kerana mereka masih boleh terus menggunakan dokumen pasport sedia ada dan hanya perlu ditukar kepada e-pasport versi ICAO apabila tamat tempoh sah laku. Begitu juga, pengenalan e-pasport baru ini dilaksanakan melalui kontrak semasa yang tidak melibatkan sebarang pertambahan kos bagi Kerajaan." Katanya.

Menurut Dato' Seri Hisham lagi Malaysia adalah negara pertama yang memperkenalkan pasport bercip yang bermula pada tahun 1998. Pada 2002 pula, Malaysian Readable Pasport (MRP2) diperkenalkan dengan penambahan ciri-ciri biometrik (cap jari). Manakala pada 2010, dilancarkan e-Pasport Malaysia versi ICAO yang memenuhi piawaian ICAO dengan penambahan maklumat biografik dan biometrik pemilik pasport (cap jari dan gambar).

"Pendek kata pengenalan e-Pasport Malaysia versi ICAO ini memberi manfaat kepada semua. ICAO bukan hanya sekadar keseragaman pengeluaran dokumen perjalanan di peringkat antarabangsa tetapi juga dari segi kawalan sempadan yang menjadi teras kepada fungsi Jabatan imigresen. Ia adalah penambahbaikan kepada sistem penyampaian perkhidmatan di peringkat global untuk rakyat." Katanya.

0 comments: